Ekodoradcy dla biznesu

29.06.2021

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - termin rozpoczęcia składania deklaracji

Już 1 lipca 2021r. rozpocznie się proces składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (tj. CEEB), który ma na celu zebranie wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.

Kogo dotyczy CEEB?

Każdy właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek złożyć deklarację. W systemie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków będą gromadzone dane o budynkach, w zakresie eksploatowanych w nich lub na ich potrzeby: źródeł ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej, źródeł energii elektrycznej oraz źródeł spalania paliw, o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, niewymagającego pozwolenia. 

Kryterium wpisu budynku do systemu jest moc źródła – nie większa niż 1 MW, niezależnie od formy prawnej użytkowania budynku, tj. czy przez osobę fizyczną czy przez przedsiębiorcę. Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków zostaną więc objęte
również takie budynki jak małe lokalne ciepłownie czy małe zakłady produkcyjne, pod warunkiem, że nominalna moc cieplna wykorzystywanego źródła spalania paliw nie przekracza 1 MW.

W deklaracji właściciel powinien zgłosić wszystkie źródła ogrzewania. Jeśli jest ich więcej należy wskazać informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw. 

Ważne terminy

1 lipca 2021r. od tej daty właściciele i zarządcy budynków będą mieli obowiązek zgłaszania każdego budynku, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW .

  • Jeżeli budynek posiada źródło ciepła lub spalania paliw zainstalowane przed 1 lipca na złożenie deklaracji masz 12 miesięcy. 
  • Jeżeli źródło ciepła lub spalania paliw zostanie zainstalowane po 1 lipca deklarację musisz złożyć w terminie 14 dni.

Jak złożyć deklarację do CEEB?

Deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków można składać w następujący sposób: 

  • elektronicznie, za pośrednictwem aplikacji ZONE 
  • osobiście w urzędzie właściwym dla umiejscowienia budynku.
  • listownie, wysyłając wypełniony formularz na adres Urzędu właściwego dla umiejscowienia budynku.

Żeby złożyć deklarację przez internet konieczne będzie posiadanie profilu zaufanego albo dowodu elektronicznego. Wzór deklaracji w formie papierowej można pobrać na stronie: Głównego Urzędy Nadzoru Budowlanego

Jakie informacje będzie zawierała deklaracja?

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak:

  1. imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw; 
  3. informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w  obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach; 
  4. numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie); 
  5. adres e-mail (opcjonalnie).

W jakim celu te informacje są zbierane?

Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła kreować politykę walki ze smogiem. Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu  kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. W bazie znajdą się docelowo wszystkie budynki, które posiadają źródło ciepła o mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Gdzie można znaleźć regulacje na temat CEEB?

Wszystkie regulacje dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zostały sformułowane i zdefiniowane w rozdziale 5a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. 

Skontaktuj się z nami

Powrót na górę

Uwaga: strona wykorzystuje pliki cookies.
Podczas korzystania ze stron internetowych zamieszczonych na serwerach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeglądarka internetowa może przechowywać pliki cookies na dysku komputera. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

Zgadzam się
x
Słowa krótsze niż 3 znaki oraz spójniki nie są brane pod uwagę podczas wyszukiwania
Wyniki: 0
Pokaż więcej