Przypominamy, że ustawa z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (.pdf, 340 KB) wprowadziła regulacje stanowiące odstępstwa i wyjątki od obowiązujących zasad wdrażania, realizacji i rozliczania projektów w ramach programów operacyjnych.
Odstępstwa i wyjątki dotyczą m.in. obowiązujących terminów w zakresie naboru projektów i procedury odwoławczej, składania wniosków o płatność, kontroli, postępowania administracyjnego prowadzonego w związku z odzyskiwaniem środków.
Zwracamy w szczególności uwagę na przepis art. 13 ww. ustawy wprowadzający z mocy prawa wydłużenie terminów składania wniosków o płatność oraz terminów zakończenia realizacji projektów. Przepis ten stanowi, że:
1. W celu ograniczenia negatywnego wpływu wystąpienia COVID-19 na realizację projektów, określone w umowach o dofinansowanie albo w decyzjach o dofinansowaniu terminy:
1) składania wniosków o płatność przypadające w okresie do dnia 31 grudnia 2020 r. - ulegają wydłużeniu o 30 dni;
2) zakończenia realizacji projektów - ulegają wydłużeniu o 90 dni, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwa instytucja może, na wniosek beneficjenta, wydłużyć terminy, o których mowa w ust. 1, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.
3. Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości wcześniejszego złożenia przez beneficjenta wniosku o płatność lub, na wniosek beneficjenta, wcześniejszego zakończenia realizacji projektu, niż w terminach określonych w tym przepisie.
W związku z powyższym, w przypadku zamiaru skorzystania z wprowadzonych rozwiązań, prosimy o poinformowanie MCP o planowanym terminie zakończenia realizacji projektu.